Potkani už dávno nejsou jen ta odpudivá zvířata z kanálu a je třeba se k nim i podle toho chovat

23.01.2016 12:45
Když mi bylo devět nebo deset, začala jsem toužit po vlastním domácím zvířátku. Bylo to tak půl roku před letními prázdninami do páté třídy. Rozhodla jsem se pro křečka. Četla jsem si různé články a informace a nemohla jsem se dočkat prázdnin. Po táboře jsme s mamkou nakoupily všechno potřebné vybavení a potom jsem si konečně jela pro svého vytouženého domácího mazlíčka.
Byl to krémový křečík, jmenovala se Marlenka. Myslela jsem, že je to „džungarák“, ale jak jsem potom zjistila, musel to být hybrid, tedy kříženec křečíka džungarského a campbellova. 

 

 

Byla hrozně milá. Stavěla jsem jí různá bludiště a hrála jsem si s ní. Chovat se moc nechtěla, většinou mě tak po pěti minutách malinko kousla, tak jsem ji vrátila do klece. Zemřela v létě 2014, dožila se dvou let a dvou měsíců. Pohřbili jsme ji za domem, občas tam za ní chodím. Chtěla jsem trošku zahnat smutek. V mém pokoji bylo hrozně prázdno a smutno. Nakonec to dopadlo tak, že jsem si pořídila potkany.
Napsala jsem do jedné chovatelské stanice. Paní byla moc milá a zrovna měla čtyři dwarfí (dwarf potkan je tzv. potkan trpasličí, který je asi o 2/3 menší než normální potkan) holčičky. S rodiči jsme jeli do Prahy a já jsem si dvě z nich vybrala. Doma jsem je dala do klícky po křečkovi, jelikož jsem chtěla, aby si nejdřív zvykly. Za týden šly do větší klece. 
Potom jsem si pořídila další dvě holčičky z chovatelské stanice a pořídila jim velikánskou klec. Následně ještě dva kloučky, kteří bydlí samozřejmě zvlášť. Ti jsou od lidí, kteří si je už nemohli nechat. A potom navrch malou holčičku. Takže tohle je můj příběh. Nyní bych se vrhla na nějaké to základní info, co?
Než si potkany pořídíte, měli byste si o nich nejprve něco zjistit. Hodně lidí si říká, že když jsou to zvířata z kanálu, stačí jim malinká ubikace a zbytky z kuchyně a to je chyba. Doporučuji vám čerpat znalosti z následujících stránek: https://www.czkp.cz/ (sekce ,,Já potkan“) a https://potkanari.cz/. Když nebudete vědět, můžete se poradit zde https://www.kralici.cz/potkani/diskuze.asp nebo ve FB skupinách (“Potkaní svět“, „O potkanech bez obav“, „Potkani“, „Potkánci“ atd.)
 
Nejdůležitější věc je, že potkani se musí chovat minimálně po dvou. Držení jednoho potkana se považuje za týrání a v některých zemích je to dokonce trestný čin. Potkan je společenské zvíře a sám se trápí. Nemá nikoho, kdo by mu vybíral kožíšek, mazlil se s ním, hrál si s ním, podporoval ho při lumpárnách.
 

Klec či akvárium?

Rozhodně klec! Potkaní moč je hodně agresivní a když bydlí potkani v akváriu, tvoří se z ní čpavek a leptá jim plíce. Podestýlka? Dost lidí používá piliny nebo seno, což je naprosto špatně. Když pomineme to, že často obsahují parazity, piliny jsou prašné a způsobují dýchací potíže. Do sena potkani dost čůrají, následkem čehož se v něm množí bakterie. Co je tedy správně? Hobliny, ale musí být neprašné. Dále bukové štěpky, pelety nebo asan. Každý musí vyzkoušet, co jeho potkanům vyhovuje. 
 

Vybavení

V kleci by měl mít potkan určitě nějaké hamáčky (zavěšená látka), sputniky (najděte si „Sputnik XL“), domeček když už tak plastový, dále košíčky, trubky, patýrka a co vás napadne. 
 

Krmení

Potkan je na jídlo náročnější, než byste asi čekali. Směsky ze zverimexu pro něj nejsou vůbec vhodné. I když je na obrázku potkan. Nejlepší je objednat odsud: https://eshop.rodentia.cz/Oddeleni.aspx?oddeleni=krmivo-potkan Krom toho jim dávejte hodně ovoce a zeleniny (ne citrusy, ne avokádo a další). Nebo jim můžete občas něco uvařit. Nic mastného, slaného, kyselého, sladkého, pálivého. Víc o krmení se dozvíte na webu potkanáři, na který jsem vám už dávala odkaz.
 

Chovatelská stanice versus zverimex

Chovatelská stanice je rozhodně ta nejlepší volba. Potkani ze zverimexu žijí v hrozných podmínkách, na pilinách, v akváriu/ teráriu. Většinou pochází z množíren, kde žijí samičky v malinkých boxících a jen rodí a rodí. Potkaní březost trvá tři týdny a může být po porodu hned zase nakryt. Potkani z CHS mají zhruba 2 vrhy za život, kdežto samičky v množírnách rodí, dokud nezemřou. Koupí potkana ve zverimexu tedy podle mne jen podpoříte množení a týrání zvířat. Prosím, rozmyslete si to. Vážně moc prosím. Krom toho může být potkaní samička ze zverimexu nakrytá, nebo může být potkan odstavený moc brzy a může mít sníženou imunitu. Musíte dát pozor na to, aby se někdo za chovatelskou stanici jen nevydával, tady jsou jediné dva seznamy oficiálních CHS: https://www.klubmorcat.cz/seznam-chs.html (pod tímto klubem jsou ale i CHS morčat, tak musíte trochu hledat) a https://www.czkp.cz/informace-o-klubu/seznam-clenu-ckp/ 
 
Prosím, nemnožte zbytečně potkany. Je jich dost. Těch, kteří nemají domov. Navíc když neznáte genetiku, můžete tím napáchat plno škod. Věděli jste, že císařský řez při porodu stojí několik tisíc korun? Vznikají potom různé genetické mutace, mláďátka po porodu umírají, mají megacolon atd.
 

Zábava s potkany

Víte, že existuje potkaní agility? Je to něco jak psí agility, jen v mini verzi. Takové soutěže se pořádají v rámci potkaních výstav. Ano, potkaní výstavy. Porovnávají se tam různé potkaní variety (srsti, uší, těla), barvy, znaky atd. 
 

Nemoci

To je taková smutná kapitola. Potkani hodně trpí na nádory. Samičky hlavně na mléčné žlázy. Samci mají často ve stáří potíže s pohyblivostí (zadních končetin atd.). Dále kýchání, které může přejít až v zápal plic, záněty ouška, očiček, abscesy. Je to způsobeno tím, že strávili stovky let v laboratořích, zkoušely se na nich různé léky a musela se jim uměle snížit imunita. Více najdete na webu ČKP.
Takže, doufám, že jsem vás moc nevyděsila (s těmi nemocemi). Potkan je opravdu úžasný tvoreček. Je neskutečné, kolik vám takové malé srdíčko dokáže dát lásky. Je ale i náročný na péči a je třeba si rozmyslet, zda se o taková zvířátka dokážete postarat. Je to závazek zhruba na 2 až 3 roky (ani jeden rok nebo tři a půl ale nejsou úplnou výjimkou).
Na závěr můj oblíbený citát, o který bych se s vámi moc ráda podělila. „Nepotřebuji tě a ty mě taky nepotřebuješ. Jsem pro tebe jen liškou podobnou statisícům lišek, ale když si mě ochočíš, budeme potřebovat jeden druhého. Budeš pro mne jediným na světě a já zase pro tebe jedinou na světě. Pro ten čas, který jsi své růži věnoval, je ta tvá růže tak důležitá. Lidé zapomínají na tuto pravdu, ale ty na ni nesmíš zapomenout. Stáváš se navždy zodpovědným za to, cos k sobě připoutal.“ (Antoine de Saint - Exupéry, Malý princ)
Takže, to je všechno. Když tak ještě doplním, co mě napadne, do komentářů. Schválně jsem nerozebírala některé věci, jako jsou barvy, znaky a variety potkanů, jelikož by to zabralo hrozně času a je to na stránkách, na které jsem vám dala odkaz. Dále třeba rozmnožování, jelikož vás k tomu nechci navádět. Je dost potkanů, které se nedaří udat a není k tomu potřeba přidávat další. Byla bych moc ráda, kdyby se ozvali i ostatní malí potkanáři a pochlubili se svými svěřenci a nebo napsali také svůj příběh. Díky za pozornost.